Denne nettsiden blir dessverre ikke oppdatert så ofte da den ligger på en utgått plattform...

 


 
John Martyn 11. september 1948 - 29. januar 2009                                              Av Jan Stangeby Nielsen

"With heavy heart and an unbearable sense of loss we must announce that John died this morning."  www.johnmartyn.com 29. januar 2009.

John Martyn, født Iain David McGeachy i Surrey, sønn av skotske foreldre som begge var operasangere. Da han var 5 år gammel skilte foreldrene seg og han vokste opp hos sin bestemor i Glasgow. Han fikk gitartimer som femtenåring av Hamish Imlach som ble hans mentor og tok senere artistnavnet John Martyn inspirert av det velrenomerte gitarmerket Martin.

John Martyn var en unik artist. I likhet med vennen Nick Drake (1948-1974) kan John Martyn få den skjebnen å bli bedre kjent etter sin død. John Martyn fikk The Order of the British Empire (OBE) av dronning Elizabeth II under nyttårsutdelingen 2009. John Martyns mesterlige Solid Air fra 1973 albumet av samme navn, er dedikert Nick Drake. Hans første plate "London Conversation" kom ut i 1967. På den tiden var han en del av Londons folkrockmiljø sammen med Bert Jansch, Ralp McTell og Al Stewart.  Bassisten Danny Thompson fra Pentangle ble en fast musiker gjennom 70-tallet og mange studioinnspillinger.

John Martyn hadde en kultstatus hos sin trofaste tilhengerskare og for mange musikere var han musikernes musiker. Phil Collins, Eric Clapton, Dr. John, David Gilmour, Levon Helm, Portishead og U2, er bare noen av dem som samarbeidet og ble inspirert av John Martyn. Han ga ut 21 unike studioalbum og medregnet BBC- og  konsertopptakene, samt flerfoldige remix og samleplater må antallet være rundt 50 album. John Martyn ga ut historiens første CD single, Angeline, i 1986. John Martyn sa i et intervju at alle platene speilet hans eget liv. Platen "Grace & Danger" som ble til etter skilsmissen med Beverly Martyn var så personlig at produsenten lenge holdt den tilbake.

For egen del hørte jeg John Martyn og John & Beverly Martyn første gang helt på slutten av 60-tallet, men det var hans fjerde LP, spilt inn i USA sammen med Beverly, den jazzinspirerte "The Road To Ruin" fra 1970 som ble min første John Martyn plate og begynnelsen på et trofast kjærlighetsforhold til den unike musikken John skapte. Jeg fikk platen gratis da den solgte dårlig og innehaveren av platebutikken var sikker på at jeg ville like en så sær plate. Ikke bare musikken, men fremførelsen var personlig og unik. Ingen konserter var like. John Martyn var en trollmann på scenen. Den unike stemmen ble et instrument vevd sammen med det særegne personlige gitarspillet til et unikt musikalsk uttrykk. John Martyn var inspirert av skotsk folkemusikk og  bluesmusikere som Robert Johnson og Skip James, men også jazz og elektronika. Ifølge et intervju var en av hans favorittartister Miles Davis.

BBC hedret for noen år siden John Martyn i et stort portrettprogram. Etter bilulykken og amputasjonen av høyre ben i 2003 ble han mindre aktiv en tid, men gjennomførte de siste årene omfattende og kritikerroste turneer i Storbritannia. John Martyn døde på et sykehus i Irland om morgenen torsdag 29. januar 2009.

Jeg var så heldig å treffe John Martyn flere ganger, fra konsertene på Club 7 til konsertene han holdt i Norge opp gjennom 90-tallet. Han gikk gjennom platesamlingen min og kunne bekrefte at jeg hadde alt komplett en gang på midten av 90-tallet. I ettertid har det kommet ut flerfoldige konsertopptak og samleplater ikke engang jeg har oversikt over. John Martyn var generøs mot sitt publikum og sine tilhengere, både musikalsk og som menneske. Han er ubeskrivelig dypt savnet.

Å plukke ut en favorittplate er vanskelig. En ujevn John Martyn plate er likevel unik i forhold til omtrent alt annet som blir lydfestet. Skal jeg likevel lage en liten liste med utvalgte titler, gjør jeg det samtidig som en anbefaling for nye lyttere som vil utforske John Martyns musikk og lydunivers (begynn gjerne med Solid Air):

The Road To Ruin (1970 - John & Beverly Martyn)

Bless The Weather (1971)

Solid Air (1973)

One World (1977)

Grace and Danger (1980)

Sapphire (1984)

The Church With One Bell (1998) coverlåter av bluesklassikere

-------------------------

Jan Stangeby Nielsen, 30.1.2009

Kommentarer? Skriv til oldrec@gmail.com

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Floyd Campbell hevdet at han i 1929 var den første mannlige bluesartisten som spilte inn en bluesplate. Hvem var den første? Og hvordan kunne det ha seg at kvinnelige bluesartister var mer aktive enn mannlige, både live og på plater ti år tidligere?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NRK P2 har besluttet å legge ned Wasabi etter reaksjoner mot programmet fra Lytterforeningen for klassisk musikk.  Undertegnede skrev da brev til musikksjefen i NRK P2, og følgende innlegg til Ballade.no Det er også to underskriftskampanjer som er satt i gang av engasjerte lyttere som setter pris på og vil beholde Wasabi.

Lytteforeningen er på banen, men bommer på ballen

Kritikken fra Lytteforeningen mot NRK P2 programmet Wasabi og programlederen er trist. Svært trist! Og ikke minst usaklig. I tillegg er det overraskende og oppsiktsvekkende at NRK P2 ser ut til å legge sin redaksjonelle integritet til siden og bøyer av for Lytteforeningens press.

Mange med meg elsker musikk som uttrykksform uansett sjanger, og har ikke noe imot verken klassisk eller jazz. Som musikkelsker mener jeg det er uklokt å angripe en annen musikkstil enn den man selv elsker for å oppnå mer av det man selv elsker. Det er krigsherrer og små barn som bedriver en slik strategi, en strategi som ikke burde være musikkelskere verdig.

Kritikken mot Wasabi fra Lytteforeningen er også usaklig, på grensen til personangrep, når Lytteforeningen kritiserer "den kjekke stilen" til programlederen. Lytteforeningen kan ikke ha lyttet mye til de ulike radiokanalene. Kritikken er også usaklig fordi programleder Guttorm Andreassen formidler allsidig kunnskap om rytmisk musikk, fordomsfritt fra alle sjangere, tidsperioder og verdenshjørner. Slikt sett er Wasabi et unikt kulturprogram som bygger broer mellom musikkstiler og kulturer. Wasabi viser oss spennet fra urmusikken frem til det moderne utrykket og krydrer programmet med kunnskap om denne musikken.

Wasabi gir oss som lyttere kunnskap om og innsikt i rytmisk musikk, og forbindelsene mellom musikkutrykk i svært ulike sjangere og tolkninger. Wasabi kan derfor i en viss grad også ses på som et "pedagogisk" program som øker forståelsen for og kunnskapen om musikk, opprinnelse og sammenhenger. Jeg vil påstå at Wasabi har bidratt og bidrar til å utvide musikkhorisonten til glede for svært mange lyttere. Sendetidspunktet kan man selvfølgelig diskutere, men kjære P2 ledelse - behold programmet!

Vennlig hilsen musikkelsker som også elsker klassisk og jazz (og andre utrykk av "organisert lyd" = musikk, definert av Edgar Varèse)

Jan Stangeby Nielsen, oldrec.no
Oslo

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oslo Jazzfestival 30 år!

Programmet klart for årets festival 14 - 20 august 2016

Lenker ligger i teksten.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvem var de aller første jazzpionerene?

Var "Livery Stable Blues" og "Dixie Jazz Band One-Step" med Original Dixieland Jazz Band (ODJB) i 1917 egentlig de første jazzutgivelsene på plate? Og hva med jazz på voksruller? Finnes voksrullen med Buddy Bolden fra 1898 som legenden sier?

Og hvem "fant" opp jazzen? Var det Jelly Roll Morton i 1902 som han selv påsto eller Buddy Bolden i 1895, eller ingen av dem?

Skriv inn synspunkter til jan@oldrec.no

-------------------------------------------------------------------------------

Over 100 år siden de første norske grammofonplateinnspillingene.

Det er over 100 år siden de første norske grammofonplatene ble spilt inn på Grand Hotel i Kristiania. Det var i desember 1904 skuespilleren Adolf Østbye (1869-1907) og trekkspilleren Carl Mathisen (1870-1933) spilte inn flere grammofonplater bl.a. ”Terje Vigen” og sangen "Bal i Hallingdal". Platene ble tilgjengelige for publikum på nyåret 2005. Bal i Hallingdal var å finne på reportoaret i godt over 30 år og enkelte platebutikker hadde den i utvalget enda lenger. 78 plater var å få i enkelte platebutikker helt opp til begynnelsen av 1960-tallet.

Ifølge Nasjonalbiblioteket var det musikkhandler Peder Larsen Dieseth (1851-1936) i Oslo og kolleger som tok initiativet til innspillingen. Dieseth som opprinnelig var fra Aamodt i Østerdalen, sto også bak den aller første norske lydinnspillingen på en voksrull allerede sommeren 1879 for 126 år siden. Dieseth sang da inn en salme under en demonstrasjon av fonografen på Tivoli i Kristiania. Dette var bare et og et halvt år etter Edisons verdensberømte demonstrasjon av fonografen 6.desember 1877. (US. Patent 200 521 av 19.02.1878.)

Hør Bal i Hallingdal her

------------------------------------------------------------------------------------------

Melding fra Oslo Jazzfestival:

Monicas vals: En hyllest til Monica Zetterlund

I samarbeid med Cosmopolite og Oslo Jazzfestival inviterer Lars Klevstrand til Monicas vals: En hyllest til Monica Zetterlund. Konserten finner sted på Cosmopolite lørdag 15. oktober 2005 kl. 21.00. Overskuddet går til et nyopprettet fond i Monicas navn.

På denne måten ønsker venner og kolleger av Monica Zetterlund å hylle en stor artist, forteller Lars Klevstrand som tok initiativet til denne konserten. Steve Kuhn, Hilde Louise Asbjørnsen, Jon Christensen, Emilie Christensen, Palle Danielsson, Alfred Janson, Teodor Janson, Karin Krog, John Surman, Jan Erik Vold og Jojje Wadenius spiller på Cosmopolite denne kvelden.

Monica Zetterlund var en av Sveriges (og Nordens) mest betydelige jazzvokalister. Allerede i 1964 spilte Monica i den legendariske Waltz for Debby med pianisten Bill Evans som slett ikke var kjent for å kompe sangere. Innspillingen ble gjennomført på 4 timer fordi Monica var med i en revy og måtte på jobb ... En låt som de fleste forbinder med Monica Zetterlund, er hyllesten til Stockholm, Sakta vi gå genom stan, en svensktekstet versjon av Nat King Coles Walking My Baby Back Home. Som skuespiller har hun blant annet deltatt i filmene Att angöra en brygga, Äppelkriget, Utvandrarna og Nybyggarna. Hun har også vært virksom innen teater og revy med bl.a. Hasseåtage og Povel Ramel. Et av kjennetegnene på Monicas kunst var timing og tekstformidling på høyt nivå. Hun hadde en sjelden følelse for stoffet.

Monica Zetterlund døde 12. mai 2005 i en brann i hennes bolig i Stockholm.

---------------------------------------------------------------------------

Robert Moog, oppfinneren av syntheziseren er død

Født 23 Mai 1934; død 21 August, 2005

Les mer her

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skriv inn til oldrec.no

Har du noe på hjertet er du velkommen til å sende en e-post til oldrec@gmail.com

Vennlig hilsen

Jan Stangeby Nielsen

Oslo 2. mars 2016